Fulco Remmerswaal
Uitdaging en verdieping, dat is wat Fulco Remmerswaal (49 jaar) zoekt in een functie. Daarom heeft hij in zijn carrière bij diverse bedrijven gewerkt. Hij koos bewust voor Wepro, omdat het ingenieursbureau de door hem gekoesterde vrijheid biedt.
Techniek is Fulco’s grote passie. Zoals bij zoveel collega’s begon dat ooit bij technisch lego en leidde dat via sleutelen aan fietsen en brommers bijna automatisch tot een hts-studie. “Ik heb een studierichting gevolgd die werktuigbouwkunde, elektrotechniek en bedrijfskunde combineert. Mijn drijfveer is dat ik graag iets wil doorgronden. Hoe werkt het? Hoe kun je het verbeteren? Dat boeit me tot op de dag van vandaag.”
Werksfeer proeven
Direct na zijn afstuderen lagen de banen niet voor het oprapen. Toen de markt een paar jaar later aantrok, koos hij voor projectmatig werken. Vanwege de vrijheid, voor hem een groot goed. Zo kon hij bij verschillende bedrijven rondkijken en overal de werksfeer proeven. Vakinhoudelijk verschoof zijn werk in de richting van procesautomatisering.
Na zijn ervaring met projectmatige opdrachten, koos Fulco voor “vaste” banen. Hierin deed hij ervaring op met projectleiding, projectmanagement en procesverbeteringen.
‘Als ik van tijd tot tijd kan wisselen, geeft mij dat een gevoel van vrijheid’
Doorschakelen naar een nieuw project
Wepro kwam op het juiste moment op zijn pad. “In 2016 was het raak. De arbeidsvoorwaarden zijn goed, de opdrachten uitdagend. Dat ik opnieuw bij verschillende bedrijven kan werken, maakt het voor mij interessant. Als ik van tijd tot tijd kan wisselen, geeft dat me een gevoel van vrijheid. Zodra ik eraan toe ben, kan ik in samenspraak met mijn team- en accountmanager door naar een volgend project. Dat is nog niet aan de orde, want ik werk al 2,5 jaar bij Vitens. Het werk bij deze organisatie is bijzonder dynamisch.”
SCADA-applicatie
Vitens is een waterbedrijf, dat water eerst wint en zuivert en vervolgens als drinkwater van topkwaliteit aflevert aan 5,6 miljoen klanten in vijf provincies. Dit doet ze vanuit 95 productielocaties, 147 reservoirs en opjagers en 13 watertorens.
“Negentig locaties hadden verouderde procesautomatisering. End of Life, zoals we dat noemen. Samen met de project manager en een andere project leider werkte Ik aan het project dat deze automatisering vernieuwde. De uitdaging van dit project was aan de ene kant technisch. Hoe converteer je een SCADA-applicatie (Supervisory Control And Data Acquisition) van oud naar nieuw? En aan de andere kant organisatorisch. Hoe voer je negentig projecten in twee jaar tijd uit en houd je deze qua planning, scope en budget onder controle? Dat proces hebben we neergezet, met alle partijen doorgesproken en vervolgens uitgevoerd. Een soepele werkwijze is echte winst.”
‘Ik krijg steeds meer interesse in wat mensen drijft en motiveert’
Wat drijft mensen?
Inmiddels is dit traject afgerond en heeft hij zich kunnen vastbijten in vier nieuwe projecten als project manager bij het waterbedrijf. “Ik vind multidisciplinair werken het leukst: projecten met een mix van werktuigbouwkunde, elektrotechniek en procesautomatisering. Dat gecombineerd met projectmanagement, waarbij ik ‘in control’ ben. Precies die uitdaging biedt Vitens.”
Door de jaren heen heeft Fulco gemerkt dat effectief projectmanagement niet enkel draait om een adequate technische aanpak, maar vooral om goed samenwerken. “Ik krijg steeds meer interesse in wat mensen drijft en motiveert. Eigenlijk geldt hetzelfde als bij een technisch vraagstuk: mijn collega’s en samenwerkingspartners wil ik begrijpen en doorgronden. Daarom heb ik inmiddels boeken over psychologie gelezen. Met mijn team- en accountmanager heb ik dit laatst besproken. Ik zou het bijvoorbeeld leuk vinden om jongere collega’s bij Wepro hierin te coachen.”
‘Op bijeenkomsten van Wepro leren we van elkaar’
Kennisdeling met collega's
Met Sander heeft hij af en toe contact over hoe het bij Vitens loopt, zijn collega’s bij Wepro ziet hij op bijeenkomsten van Wepro. “Soms een feestje, dan weer een functioneel overleg. Het is leuk om engineers te ontmoeten die bij andere bedrijven werken. Zo leren we van elkaar en kunnen we ons netwerk vergroten.”
Hoewel de psychologie van de mens hem steeds meer boeit, blijft de liefde voor techniek altijd bestaan. “Ja hoor, in mijn vrije tijd sleutel ik nog steeds. Niet meer aan een brommer, maar aan mijn klassieke auto’s: Citroën Ami 8 en Volvo 164.”