Sven Kranendonk

Wepro Engineer Sven Kranendonk werkt op dit moment aan een bijzonder project voor een ‘groot Duits automerk’ bij onze partner Cruden B.V. Dat klinkt natuurlijk interessant en misschien een beetje geheimzinnig. Als echte autoliefhebber is het ook nog eens ontzettend interessant Zijn opdracht: het ontwikkelen van 9 simulatoren voor auto’s.

Groot project, groot bedrijf

“Ik vind het erg bijzonder dat ik contact heb met zo’n grote fabrikant. Het is echt mooi om tijdens dit project te mogen sparren met een groot bedrijf als ‘dit grote Duitse automerk, waar ik de naam helaas niet van mag noemen. Dat is ook direct het mooie aan het werken bij Wepro: je komt met veel verschillende opdrachtgevers in aanraking!”

Sven Kranendonk

Sven's missie

“We werken hier aan 9 simulatoren: 3 statische en 6 dynamische. Het is een uniek project. Kort samengevat houden mijn collega’s en ik ons bezig met het overall management van het project en ontwerpen we zelf ook nog eens de koppeling tussen de cilinders van de full-motion simulator en de mock-up auto, de systemen die nodig zijn voor het wisselen van de mock-up auto, de beweegbare onderdelen voor de personentoegang, de room lay-out en de mock-up mover (een speciale kar waarmee de mock-up auto op de simulator wordt verplaatst).

Een belangrijk thema bij de ontwikkeling van deze simulatoren: het verschil in beleving. Heb je het gevoel dat je een simulator in kruipt of is de ervaring bijna levensecht? Zo werken we aan een soort verhoogde vloer die om de simulator heen gelegd is, die op het moment dat de simulatie start weg klapt en de simulator voldoende bewegingsvrijheid heeft. Zo lijkt het bijna alsof je in je eigen garage naar de auto loopt en instapt.”

Tussenstand

“Ik ben nu ongeveer 2 maanden werkzaam op dit project en op dit moment bezig met een systeem voor het verwisselen van de auto op de simulator. Een mooie uitdaging, want de simulator staat op  cilinders, er staat een 360 graden scherm rondom de simulator én er is een loopplatform. Dat moet allemaal weg kunnen klappen en dan is het de bedoeling dat er een lift komt die de auto van de cilinders pakt en er weer een nieuwe op kan zetten.”

De simulatoren worden gebruikt voor het testen van diverse zaken. Technici van autofabrikanten gebruiken de simulatoren om te kijken hoe nieuwe technische snufjes en software werken. Denk aan autonoom rijden, lane departureadaptive cruise control en dat soort zaken. Daarnaast worden de simulatoren ook gebruikt om bijvoorbeeld de passagierservaring van een nieuwe auto te testen. Dit wordt gedaan door ‘gewone mensen’, die niet persé technisch onderlegd zijn.”

Een tipje van de sluier...

“Veel dingen uit dit project zijn geheim. Het is immers niet voor niets dat ik de naam van het automerk niet mag noemen. Toch kan ik wel vertellen dat we nu een keuze hebben gemaakt om te werken met elektrisch aangedreven cilinders met een spindel erin. Verder zijn er eigenlijk nog weinig echte harde keuzes gemaakt of… mag ik er niets over zeggen, omdat het top secret is. Wellicht een mooie aanleiding voor een vervolgartikel in de toekomst.”

Slimme oplossingen bedenken

“Via Cruden werk ik mee aan dit mooie project. Mijn opdracht is het bedenken van slimme en innovatieve oplossingen, waarna Cruden dit pakket met simulatoren kan opleveren. De grootste uitdaging is in dit geval het beperkte formaat van de ruimtes waar de simulatoren komen te staan. Ze zijn eigenlijk te klein om te kiezen voor een voor de hand liggende oplossing, dus moeten we veel geavanceerder te werk gaan. Echt een gave klus dus!”

Verder is er een strakke planning, die door alle betrokkenen goed bewaakt wordt. En doordat we minstens één meeting per dag hebben, kun je snel bijsturen en blijft de planning realistisch.”

Living the dream

“Als autoliefhebber is een opdracht als deze natuurlijk eentje waarvan je hart sneller gaat kloppen. Ik ben een echte autofan, maar helaas rijd ik nog niet in een auto van dit niet nader te noemen Duitse merk. Maar je moet wat te dromen overhouden, toch?!”