
Update Wepro, oktober 2024
Inmiddels is de zomer voorbij en is de letter “R” weer in de maand!
Een fase waarin commercie nog een keer flink gas geeft op het aantrekken van nieuwe projectcollega’s en het realiseren van (vervolg)projecten. En onze technische collega’s dag in dag uit ons visitekaartje zijn op de projecten die door hun worden uitgevoerd en velen daarnaast ook verder werken aan de ontwikkeling van zichzelf, zowel op inhoudelijk als persoonlijk vlak.
Ik kijk overigens ook met genoegen alweer uit naar onze kerstfeesten, waarin we samen en met onze partners een toast uitbrengen op het jaar 2024 en 2025.
Wat zijn de highlights voor de komende maanden?
Periodeverloning gaat over naar maandverloning per januari 2025
Met regelmaat horen wij de wens van collega’s om de verloning en dus de daaruit voortvloeiende loonbetaling meer gelijk te trekken met de afboeking van de vaste lasten, zoals huur, zorgpremie, hypotheek etc. Na grondig onderzoek met onze jurist en accountant staat niets ons in de weg om per 2025 deze overstap te maken. Met andere woorden per januari 2025 zullen wij voortaan loonstroken en loonbetalingen per maand opmaken en uitkeren.
Overigens, deze nieuwe methode betekent wel dat je voor de wijzigingen een nieuwe inlogcode krijgt om loonstroken te kunnen benaderen. Deze zullen tijdig aan jou verstrekt worden in januari 2025.
Wat betekent dit in de praktijk? Wij zullen steeds op de 25e van de maand de loonbetaling doen, met uitzondering van de maanden waarin de 25e op een zaterdag of zondag valt. Omdat banken nog steeds geen batchbetalingen in het weekend uitvoeren, zullen we in die gevallen (dus als de 25e op zaterdag of zondag valt) de loonbetaling op de vrijdag vóór de 25e doen. Hiermee komen we tegemoet aan een gekoesterde wens van veel collega’s.
Inflatiecorrectie salarismatrix Wepro per 1-1-2025
Zoals bekend hebben we in 2024 in navolging op grotere organisaties onze Functie- en salarismatrix geïntroduceerd; een heus functiegebouw waarin onze kernfuncties zijn gekoppeld aan een loonschaal met bijbehorende treden. Deze is sinds enkele maanden ook opgenomen in onze personeelsgids, te benaderen via deze link. Het wachtwoord is nog steeds P-gids2024!
Positief nieuws! Wepro heeft besloten deze salaristabel integraal met ingang van januari 2025 te indexeren met 6%. Dit betekent dat alle lonen die in deze tabel zijn opgenomen automatisch zullen stijgen met 6%.
Je behoudt de inschaling (schaal en trede) die eerder met jou gecommuniceerd is, echter het loon in deze schaal en trede zal dus met 6% stijgen.
De Functie- en salarismatrix ingaand vanaf 1 januari 2025 wordt spoedig toegevoegd aan de 2025 versie van de Personeelsgids. Deze kun je terugvinden op dezelfde locatie waar de huidige Personeelsgids staat.
Overigens, de indexering staat geheel los van jouw beoordeling(smoment); dit vindt door het hele jaar plaats in overleg en afstemming met jouw team- en accountmanager.
Wepro Academy
Een steevast onderwerp op onze agenda is en blijft de ontwikkeling van onze collega’s. Ook in 2024 is de Academy weer volop in beweging. Diverse cursussen zijn gestart of lopen op dit moment, wat betekent dat vele collega’s weer actief bezig zijn met kennisverrijking. Dit blijft één van onze belangrijkste drijfveren om met elkaar na te streven.
Bespreek dus met jouw team- en accountmanager in de POP of 4-wekelijkse gesprekken waar jij naartoe wilt groeien en kijk wat daarbij het best passende ontwikkeltraject is. Ik benadruk nog maar eens dat wij dit vooral aanmoedigen en toejuichen. Kijk ook op de website wat ons vaste aanbod op dit moment is.
Marketing
Om een verdere professionalisering van Wepro door te zetten, hebben wij sinds kort de handen ineengeslagen met een professioneel marketingbureau. Deze partij zal samen met ons in de volle breedte de marketing oppakken.
Hierbij valt te denken aan diverse social media-campagnes, wervingscampagnes, exposure naar (nieuwe) opdrachtgevers en algemene merkuitingen.
We bevinden ons op dit moment nog in de definitiefase, waarin meerdere collega’s en opdrachtgevers input hebben gegeven en zo zullen bijdragen aan een nog uit te rollen marketingstrategie.
Mooi om te vermelden, is dat onze collega’s volmondig aangeven dat de kernwaarden die wij nastreven (persoonlijke aandacht, zelfontplooiing) ook werkelijk beleefd worden. De komende tijd zullen jullie via verschillende kanalen campagnes voorbij kunnen zien komen.
Volg jij Wepro trouwens al op de socials? We posten hier leuke informatie en ontwikkelingen van ons bedrijf. Je kunt ons volgen op Facebook en Instagram via onderstaande buttons.
VGM (veiligheid, gezondheid, milieu): uitkomsten PSA enquete
Dit voorjaar was het weer tijd voor de 3-jaarlijke (verplichte) uitgebreide VCA audit. Zoals de vorige keer reeds gemeld, hebben wij onze audit certificering met vlag en wimpel doorstaan. Onderdeel van de certificering is ook de verplichte risico-inventarisatie/evaluatie, waaruit de aanbeveling is voortgekomen om een analyse te doen op het gebied van Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) onder ons personeel.
Een aantal conclusies uit de enquête, die door 50% van de collega’s is ingevuld:
- Collega’s ervaren over het algemeen dat zij voldoende kunnen herstellen van hun werkzaamheden tijdens bijvoorbeeld de pauze, maar ook na het werk
- Collega’s ervaren vrijheid bij het uitvoeren van de werkzaamheden, hebben vaak invloed op planning en het werktempo.
- Collega’s ervaren dat zij worden geholpen/ ondersteund door andere collega’s, de samenwerking wordt dan ook in het algemeen gezien als goed, waar men zich als persoon ook gewaardeerd voelt. Er heerst over het algemeen een prettige sfeer.
- Collega’s kunnen over het algemeen rekenen op hun leidinggevende, en het vertrouwen is goed. Leidinggevende besteden genoeg aandacht aan collega’s.
- Collega’s weten over het algemeen waar zij terecht kunnen als zij zich onveilig voelen,
- Over het algemeen wordt ervaren dat de werktijden passen bij de familiaire of sociale verplichtingen buiten het werk
- Ruim 75% van de collega’s is tevreden met de arbeidsomstandigheden.
Noot: Het verdient onze aandacht dat sommige collega’s op projecten wel degelijk vormen van werkdruk en/of discriminatie en/of belasting van het lichaam ervaren. De PSA-enquête is echter anoniem ingevuld, dus we kunnen niet zeggen waar dit voorkomt.
De resultaten geven echter wel aanleiding om hier meer aandacht voor te vragen, zeker wanneer wij goed werkgeverschap belangrijk zo niet het belangrijkste aspect in onze bedrijfsvoering vinden.
We zullen op korte termijn een externe vertrouwenspersoon aanstellen, waar je dit soort zaken (nog steeds anoniem) kunt melden.
Daarnaast starten op 1 november 2 HR business partners, te weten Jolien Kielman en Patty Korbeld, die in de vestigingen nadrukkelijk aanwezig zullen zijn en zich ook zullen toeleggen op het welzijn van onze collega’s op de projecten. Hoe dit in de praktijk verder tot uiting komt, zal verder worden uitgewerkt zodra de beide dames zijn gestart.
Zomer/Najaarsfeesten
In de afgelopen maanden hebben op alle locaties ook de zomer-/najaarsfeesten plaatsgevonden. In Almelo, Assen en Leusden hebben collega’s elkaar in een ontspannen sfeer ontmoet en genoten van een heerlijk buffet/bbq. Een mooie gelegenheid om kennis te maken met nieuwe collega’s of “oude bekenden”. Zeker met de wetenschap dat we allemaal on-site actief zijn, is dit het moment om kennis en ervaringen te delen met elkaar. Zeer geslaagd en goed georganiseerd door de feestcommissies en we zijn allemaal reuze benieuwd naar de kerstfeesten. Daar zal de feestcommissie al druk met in de weer zijn, want de tijd vliegt voorbij. We zien elkaar vast dan weer.
Igor Bömer
Directeur