update Wepro, maart 2025
Terugblik kwartaal 1 van 2025
Inmiddels naderen we het einde van het eerste kwartaal van
2025.
Als we de start van dit kalenderjaar terugblikken, zien we
een zeer vergelijkbare situatie met de eerste tien weken van 2024, namelijk een zeer constant en dus stabiel aanbod en inzet van collega’s op diverse projecten door ons hele werkgebied. Om heel specifiek te zijn, is er sprake van een bescheiden groei in projecturen van exact 1,5%. Goed nieuws is dat we in vergelijking met 2024 minder last hebben van een dip in de markt; hoewel er zich altijd wel iemand tussen twee projecten bevindt, is dat in 2025 sterk verbeterd. En dan kun je denken aan meer dan gehalveerd. Dat is een goed teken, de projectenmarkt is dus in beweging en dan gelukkig in de goede richting.

Als we verder inzoomen, zien we grote verschillen; in bepaalde sectoren neemt de vraag flink toe, andere branches lopen de orderportefeuilles en dus het aantal projecten terug. Het zal niemand verbazen dat de geopolitieke situatie hier zeker een grote rol in speelt. We hebben dit niet zelf in de hand, het is wel belangrijk dat wij snel schakelen en dus vooral onze blik breed houden. Specialiseren kan daarin een groot risico met zich meebrengen en dus houdt Wepro de visie vast om breed in de markt actief te zijn. Dat geldt ook voor de focus op onze (potentiële) opdrachtgevers. Ook hier is commercie gewoon dagelijks bezig om nieuwe opties aan te boren. Zodat we bij veranderende situaties ook flexibel kunnen zijn.
Wanneer we naar onze interne organisatie kijken, zien we ook een aantal projecten in uitvoering. Nadat we in januari op veler verzoek zijn overgestapt van periode- naar maandverloning wordt er nu keihard gewerkt aan het verbeteren van de urenverwerking. Denk dan aan koppelingen tussen de diverse systemen die hier (voor de meesten niet merkbaar en zichtbaar) voor nodig zijn. Want de urenportal, het verloningspakket en het boekhoudprogramma zijn 3 specialistische systemen die we dus nu aan elkaar “knopen”. Voordeel is dat het beduidend minder handwerk wordt en tevens de foutgevoeligheid die handwerk met zich meebrengt elimineert. Zo zie je, we willen steeds verder professionaliseren.
Overigens, het tijdig invoeren blijft in elk systeem een belangrijk aspect, waarover verderop in de nieuwsbrief meer uitleg over het hoe en waarom.
Sinds eind 2024 is het jullie wellicht ook opgevallen dat we 2 nieuwe functionarissen zien in onze vestigingen, namelijk onze beide HR business Partners Jolien Kielman en Patty Korbeld. Het management heeft deze strategische keuze gemaakt omdat we zien dat er behoefte is aan verder ondersteuning op de vestigingen en dus in het “veld” met betrekking tot onze belangrijke pijler “werkgeverschap”. Verderop stellen Jolien en Patty zich nader voor alsmede wat hun aanwezigheid inhoudt.
Igor Bömer
Directeur

(Project)-urenregistratie
Graag vragen wij jullie aandacht voor een aantal opmerkingen die met name onze collega’s op de backoffice krijgen over de invoer van de urenregistratie. De urenregistratie is een essentieel onderdeel van onze bedrijfsvoering en zelfs cruciaal voor de zogeheten cashflow. Jullie invoer (gevolgd door akkoord opdrachtgever) is de enige manier om facturen te versturen naar onze opdrachtgevers. Om vervolgens de geldstroom te genereren die nodig is om bijvoorbeeld lonen te betalen.
Komt de urenverantwoording niet tijdig binnen, dan hapert de facturatie en dus ook de betaling door de klant (factuurdatum is bepalend voor de betaaltermijn) en je raadt het al welke impact het kan hebben, als het aan de voorkant van dit zeer belangrijke proces stagneert. Ureninvoer is dus een activiteit die elke week en liefst meteen na de werkweek even gedaan moet worden. Kost een paar minuten tijd, maar is een taak van iedereen.
Ons systeem is zo ingeregeld dat je automatisch een mail krijgt, wanneer de ureninvoer nog niet op de juiste status bij ons binnen is op maandag 12.00 uur. En als het dan nog niet gedaan is/wordt, bellen de collega’s van onze backoffice om je te vragen een belangrijke taak uit te voeren.
Het heeft dus geen zin om te vragen om dit uit te zetten, het is een opdracht van directie en daar zal niet vanaf geweken worden. Zie het als een signaal dat je mede verantwoordelijk bent in het belang van de continuïteit van geldstromen!
En dan dit, helaas werken een aantal opdrachtgevers ook met eigen tijdregistratie. Dit is voor hun projectregistratie (vaak om dezelfde reden) cruciaal. Dit staat los van onze urenregistratie (waarin je ook interne uren moet registreren). Ik heb begrip voor het feit dat je dan inderdaad soms 2 x iets moet doen, echter het moet wel gedaan worden. Een keuze om slechts 1 systeem te vullen, is fout, het moet in beide systemen. Ook daar is geen discussie over en kost je een paar minuten meer.
Even voorstellen: HR-Businesspartners Patty en Jolien
Mijn naam is Patty, ik ben 25 jaar en woon in Zwolle. Ik houd van gezelligheid – lekker borrelen, uiteten – en daarnaast ben ik ook in de sportschool te vinden. Binnen onze organisatie ben ik verantwoordelijk voor de vestigingen in Almelo en Wageningen.
Mijn naam is Jolien, ik ben 30 jaar en woon in Groningen. In mijn vrije tijd hockey ik fanatiek, doe ik aan krachttraining en speel ik af en toe een potje padel. Daarnaast geniet ik van gezellig borrelen en uit eten gaan met vrienden en familie. Binnen onze organisatie ben ik verantwoordelijk voor team Noord (Meppel en Groningen) en team West (Leusden).
Wellicht heb je het al gemerkt, wij richten ons onder meer op de ontwikkeling en uitbouw van de Wepro Academy. Daarnaast hebben we een start gemaakt met het medewerkerstevredenheidsonderzoek en offboardingsinterviews.
Hiermee krijgen we inzicht in wat er speelt binnen de organisatie, zodat we verbeterpunten kunnen vaststellen en aan de directie kunnen voorleggen. Dit geldt niet alleen voor organisatorische verbeteringen, maar ook voor welzijn en veiligheid op de werkvloer.
Verder richten wij ons op de ontwikkelgesprekken die team- en accountmanagers met jou als collega voeren. En last but not least, ook het welzijn van onze collega’s is bij ons in goede handen. Zoals begeleiding bij ziekte en verzuim.
Kortom, jullie zullen ons regelmatig tegenkomen of van ons horen! Via de communicatiekanalen houden we jullie op de hoogte van onze werkzaamheden.
We kijken ernaar uit om met jullie samen te werken!

VGM (veiligheid, gezondheid, milieu)
Met trots kunnen we melden dat Wepro in februari opnieuw is geslaagd voor de hercertificering van de VCA*-norm! Dit certificaat toont aan dat we als organisatie structureel aandacht besteden aan veiligheid, gezondheid en milieu binnen onze bedrijfsvoering. De audit omvatte niet alleen een beoordeling van ons beleid en onze procedures, maar ook een bezoek aan verschillende projectlocaties, waar de auditeur in de praktijk heeft gekeken hoe wij veiligheid waarborgen.
Veilig werken is voor Wepro geen loze kreet, maar een essentieel onderdeel van onze manier van werken. We vinden het belangrijk dat al onze collega’s hun werkzaamheden kunnen uitvoeren in een veilige omgeving, met zo min mogelijk risico’s. De VCA*-certificering bevestigt dat wij als organisatie voldoen aan de strenge eisen op het gebied van veilig werken en risico’s effectief beheersen. Dit gaat verder dan het naleven van protocollen; het betekent ook dat we actief investeren in bewustwording, training en het continu verbeteren van onze veiligheidsmaatregelen.
Dat de auditeur dit jaar projectlocaties heeft bezocht, geeft ons een waardevolle bevestiging dat onze veiligheidsinspanningen niet alleen op papier kloppen, maar ook in de praktijk goed worden nageleefd. Dit resultaat is te danken aan de inzet van al onze collega’s, die veiligheid dagelijks meenemen in hun werk.
We willen dan ook iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan dit mooie resultaat! Jullie inzet en aandacht voor veiligheid maken Wepro tot een organisatie waar we met trots kunnen zeggen: veiligheid staat voorop! Samen blijven we bouwen aan een veilige, gezonde en verantwoorde werkomgeving.
Wepro Academy
Mede door de komst van Jolien en Patty wordt er ook weer flink aandacht gegeven aan de Academy; het is je vast al opgevallen dat je vanuit Wepro Academy met regelmaat informatie ontvangt over onze trainingen en opleidingen en het is ook mooi om te zien dat een aantal collega’s ook via deze route de wens uit om trainingen te volgen. Een prima ontwikkeling!
Zo staan in dit voorjaar weer een aantal cursussen op punt van beginnen en de planning voor heel 2025 is ook min of meer bekend.
Het blijft een mooi gegeven en tevens belangrijk onderdeel van onze visie, namelijk het feit dat diverse collega’s bezig is met ontwikkeling. Niet alleen inzake ons gezamenlijke vakgebied techniek maar bovenal ook de “ik”, oftewel het individu.
Kijk voor het actuele aanbod ook op de website.
Bespreek bovendien met jouw team- en accountmanager in de POP of 4 wekelijkse gesprekken waar jij naartoe wilt groeien en kijk wat daarbij het best passende ontwikkeltraject is. Ik benadruk nog maar eens dat wij dit vooral aanmoedigen en toejuichen.

Marketing
Voor degenen die ons volgen op de diverse social media (LinkedIn, Facebook en Instagram) is het vast al opgevallen: we maken tegenwoordig meer visuele content. Zo hebben wij van een vakgroepoverleg bij Festo een mooi videoverslag gemaakt. Ook zijn we recent bij collega Jeroen op projectlocatie langsgegaan om zijn ervaringen met Wepro te bespreken. Hiervan hebben we ook een mooi filmpje gemaakt, deze kan je hier bekijken. De komende tijd willen we ook meer projectcases ophalen bij onze collega’s. Dit betekent dat we een interview afnemen met een van onze engineers samen met de opdrachtgever. Zo kunnen we mooi aan nieuwe opdrachtgevers en collega’s laten zien wat voor een projecten wij uitvoeren en hoe het is om met Wepro samen te werken.
Lijkt het jou leuk om met jouw project op de diverse marketinguitingen van Wepro voorbij te komen, stuur gerust een mail naar nieuwsbrief@wepro.nl en wij nemen contact met je op.
Voor de mensen die ons nog niet op social media volgen vindt je hieronder de links, en wie weet zie je binnenkort je eigen project voorbij komen:
Voorjaarsfeesten
Binnenkort is het ook weer tijd voor de voorjaarsfeesten. De feestcommissies zijn druk in de weer met het aanbieden van een leuke happening en ik verheug me nu alweer op het weerzien van al onze collega’s.