Hyster-Yale: het verhogen van comfort
Hyster-Yale is al meer dan 80 jaar wereldwijd een van de grootste leveranciers van vorkheftrucks en een van de bekendste namen in de industrie. Hyster-Yale staat naast robuustheid en betrouwbaarheid voor de allerhoogste kwaliteit.
Hyster-Yale ontwerpt, ontwikkelt en produceert een compleet aanbod machines voor materials handling, van de grootste containertrucks en reachstackers tot industriële vorkheftruck en speciale magazijnmachines in vrijwel alle soorten en maten. Zo ook in Nijmegen waar zij trucks vervaardigt met een heflast van 8 tot 52 ton.
Comfort verhogen
Een Amerikaanse klant in de bergbouw vroeg Hyster-Yale om voor haar 30 trucks de beweging van de cabine te verminderen. Bijkomend verzoek was om dit snel te realiseren! Zij stelde daarvoor alle relevante data beschikbaar om een stijfheidsanalyse te kunnen maken.
Na deze analyse koos men voor een basisproduct uit het assortiment dempingsrubbers. Deze werd vervolgens uitvoerig getest in Amerika. Aan de hand van deze test waren de engineers Jeffrey Veldhuis (product engineer Wepro) en Reinier Schuurman (product leader Hyster-Yale) in staat om de vibratiefrequentie vast te stellen, die beteugeld moest worden. Dit resulteerde in een voorstel voor een aangepast superieur dempingsrubber met inachtname van de stijfheid om zo het cabinecomfort te optimaliseren.
Maatwerk
Het dempingsrubber moest naast robuustheid ook een lange levensduur garanderen. Voor de serieproductie van deze klantspecifieke dempingsrubber moesten metalen en rubberen onderdelen worden aangepast. Zij dienden significant kleiner te zijn dan het standaardartikel. En dus berekenden en ontwierpen Jeffrey en Reinier met behulp van CAD-software een prototype die de helft kleiner was dan de standaard dempingsrubber. Met behoud van dezelfde isolatiespecificaties. Dit prototype werd middels een simulatie in het Research & Develoment Centre getoetst om de optimale stijfheid te kunnen vaststellen. Het ontwerp werd nog enkele malen op details aangepast, waarmee de nauwkeurigheid per keer steeds verbeterde. De doorlooptijd van deze fase was slechts een spectaculaire 4 weken en werd geheel in eigen beheer ontwikkeld.
Total cost of ownership aanzienlijk verlaagd
Nog eens 4 weken later waren maar liefst 40 dempingsrubbers gereed voor de praktijk. En ze gedragen zich precies zoals vooraf was berekend en bepaald. Gevolg is dat de levensduur van de onderdelen alsmede de levensduur van de trucks aanzienlijk vergroot is, wat tot een zeer tevreden klant heeft geleid. Samengevat kun je stellen dat de “total cost of ownership” van deze heftrucks door moderne technische methodes aanzienlijk is verbeterd.